سئو چیست؟
سئو سرواژه ی عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. در دنیا، موتور جستجوهای مختلفی همچون بینگ و یاهو نیز وجود دارد اما به علت قدرت بالا و امکانات متعدد، گوگل محبوبیت بیشتری دارد. بنابر درصد استفاده ی مردم از گوگل شما تنها کافیست سایت خود را بر اساس پارامترهای گوگل بهینه کنید.
در صورت رعایت کردن این پارامترها سایت شما در نتایج جستجو بالاتر از رقبایتان قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال فرض کنید شما در گوگل سرچ می کنید “خرید لپ تاپ”. هزاران سایت وجود دارند که در این زمینه فعالیت می کنند اما گوگل بر اساس پارامترهایی که دارد آن ها را رتبه بندی می کند. سایت هایی که از نظر گوکل بهتر عمل می کنند، در صفحه اول و از رتبه ی ۱ تا ۱۰ قرار می گیرند.
بخش های مهم سئو
فعالیت هایی که شما در راستای بهینه سازی سایت برای گوگل انجام می دهید، در سه گروه اصلی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال قرار می گیرد که در ادامه به توضیح هر بخش می پردازیم.
سئو تکنیکال
سئو تکنیکال شامل بهینه سازی ساختار و زیرساخت فنی کدهای وب سایت می شود و هدف آن خزش و ایندکس راحت تر صفحات توسط گوگل و ربات های آن می باشد. پارامترهای اصلی و مهم سئو تکنیکال را در لیست زیر آمده است:
بهینه سازی فایل txt
استفاده از bread crump
به کار گیری structured data
بهینه سازی صفحات ۴۰۴
ساخت site map
بهینه سازی سرعت بارگیری سایت
ریسپانسیو بودن صفحات
بهینه سازی کدهای وب سایت
قرار دادن متاتگ ها
سئو داخلی
سئو داخلی شامل تمام فعالیت هایی است که شما در داخل وب سایت خود انجام می دهید. اصلی ترین بخش سئو داخلی تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوای ارزشمند است. البته در کنار تولید محتوا باید به موارد دیگری همچون لینکسازی داخلی، ساختار URL صفحات، تیترهای H1 الی H6، بهینه سازی تصاویر و مدیاهای حجیم و نوشتن متادیسکریپشن نیز توجه داشته باشید. در مقاله ی پارامترهای مهم در سئو داخلی به طور کامل به این موارد پرداخته ایم.
سئو خارجی
بر خلاف سئو داخلی، سئو خارجی به مواردی گفته می شود که خارج از سایت شما انجام می شود. در هنگام پیاده سازی تکنیک های سئو خارجی باید بسیار محتاط باشید زیرا ممکن است برخی از این فعالیت ها از نظر گوگل غیرطبیعی به نظر برسد و سایت نه تنها رتبه ی خوبی نگیرد؛ بلکه دچار افت رتبه نیز شود. با توجه به آپدیت های گوگل ممکن است این پارامترها دستخوش تغییراتی شوند اما در سال ۲۰۲۲ این پارامترها شامل لیست زیر می شوند:
لینک سازی خارجی
برندسازی
سئو محلی
سیگنال های شبکه های اجتماعی
انجمن ها
اینفلوئنسر مارکتینگ
رویدادهای برگزار شده
پست های مهمان
سخن آخر
سئو مهم ترین کاری است که پس از طراحی سایت باید به آن بپردازید. تعداد پارامترهای گوگل به بیش از ۲۰۰ مورد می رسد. بنابراین اگر تخصص و تجربه ی کافی ندارید، این کار را به متخصص بسپارید؛ زیرا ممکن است با خطاهایی که انجام می دهید ارزش و اعتبار دامنه ی خود را از بین برده و تنها زمان خود را هدر دهید. ساجیتال تا رسیدن به قله های گوگل هم مسیر شما خواهد بود.